Tradisi Lisan ingkang Sampun Mboten Dipungagas
Lare-lare jaman sakmenika kathah ingkang boten
mangertos babagan tradisi-tradisi lisan ingkang wonten ing Jawa khususipun
Ngayogyakarta. Para muda jaman sakmenika langkung mangertos lan langkung remen
kesenian ingkang modern lan lajeng lingsem kaliyan tradisinipun piyambak.
Prekawis kados menika pancen sampun biasa dipuntingali wonten ing pundikemawon.
Ananging langkung saenipun bilih para muda jaman samenika ugi mangertosi
tradisi-tradisi ingkang dipungadhahi dening piyambakipun. Tradisi lisan menika
tuladhanipun inggih menika tembang macapat.
Tembang macapat inggih menika tembang ingkang
ngginakaken basa Jawa ingkang anggadhahi aturan-aturan tartamtu ingkang kaiket
dening tigang aturan inggih menika guru gatra, guru lagu lan guru wilanganipun.
Tembang macapat menika kadadosan saking 11 tembang antawisipun inggih menika
Dhandhanggula, Sinom, Asmaradana, Durma, Pangkur, Kinanthi, Mijil, Gambuh,
Megatruh, Maskumambang lan Pocung. Wonten ing saben tembang anggadhahi makna
tartamtu, lan ugi ngewrat ajaran-ajaran ingkang anggadhahi paedah-paedah kangge
nglampahi gesang. Tembang-tembang ingkang wujudipun macapat menika saged
dipuntemokaken kathah-kathahipun wonten ing serat-serat jaman rumiyin ingkang
angginakaken aksara Jawa. Nama tembang macapat menika ngumpamakaken pagesangan
manungsa wiwit miyos ngantos seda. Tembang macapat menika boten namung
anggadhahi unsur-unsur kaendahan ananging kathah ingkang saged dipunpendhet
paedahipun saking tembang-tembang macapat ingkang dipundamel kaliyan
pujangga-pujangga jaman rumiyen ugi ingkang dipundamel kaliyan tiyang jaman
samenika.
Sesambunganipun kaiyan para muda jaman sakmenika,
lare-lare jaman sakmenika mboten sami remen lan nganggep bilih tembang macapat
menika karya seni ingkang kampungan. Lare jaman samenika sami remen kaliyan
band-band metal, K-pop, dangdut, tradisi-tradisi barat ingkang sami
dipunremeni. Menawi dipuntingali lagu-lagu jaman samenika mboten mendidik
justru malah damel risak para muda jaman samenika, lagi-lagunipun ugi sampun
mboten nggadhahi estetika malih. Penulis boten badhe nglarang para lare-lare
muda remen kaliyan lagu-lagu kados ing nginggil menika. Ananging amrih saenipun
para muda jaman samenika ugi boten kesupen kaliyan budayanipun piyambak, lan
mboten lingsem anggenipun nglestantunaken.
Sasanesipun para muda jaman samenika nganggep seni lan
budaya Jawa menika kampungan lan sami lingsem anggenipun nglestantunaken, lan
babagan menika dadosaken tembang macapat mboten sami tepang inggih menika kirangipun
anggenipun mangertosi isi saha maknanipun tembang macapat ingkang ngginakaken
basa Jawa. Lare-lare jaman samenika kliyan tiyang sepuhipun katahah-kathahipun
saking alit dipunajara lan dipunkulinakaken ngangge basa Indonesia, menika
ingang dadosaken lare jaman samenika mboten remen kaliyan budayanipun piyambak
amargi piyambakipun mboten saged. Para lare tepang kaliyan basa Jawa namung
wonten ing sekolah. Bahayanipun wonten ing kurikulum enggal 2013 samenika basa
Jawa utawi basa daerah badhe boten dipunwontenaken. Menika ugi dadosaken basal
an budaya Jawa menika terasing. Tembang macapat piyambak ugi ngginakaken basa
Jawa ingkang mboten gampil anggenipun dipunmangertosi lan wonten
tembung-tembung ingkang taksih angginakaken tembung basa Jawa Kuna, anggenipun
nembangaken ugi wonten pinten-pinten nada miturut gendingipun pelok menapa
slendro. Mila menika nyebabaken langkung sisah anggenipun nglestantunaken,
ananging menawi mboten dipunlestantunaken kados pundi budaya Jawa 20 tahun
malih? Menapa bdhe dipunicalaken, menapa sampun owah? Kula lan panjenengan
sedaya ingkang nemtokaken.
Kosok balenipun kaliyan tiyang luar negri ingkang sami
dating wonten ing Indonesia. Turis-turis menika kadang mboten namung piknik wonten ing Indonesia
ananging ugi nyinauni budaya-budaya wonten ing Indonesia. Kathah ingkang remen
kaliyan budaya Indonesia khususipun Jawa. Wonten ing Ngayogyakarta ugi kathah
turis asing ingkang nyinauni babagan budaya Jawa. Wonten ugi Turis asing
ingkang saged basa Jawa lan saged langkung pinter menawi dipunbandingaken
kaliyan tiyang jawa piyambak. Ingkang prelu dipungatosaken wonten ugi turis
ingkang saged nembang macapat, ingkang sampun wasis lan lankung sae menawi
dipunbandingaken kaliyan tiyang Jawi aslinipun. Kedahipun kita minangka tiyang
Jawi asli lingsem manawi mangertosi babagan menika. Turis asing kemawon saged
nembang macapat kanthi sae kenging menapa kita mboten? Kenging menapa kita
kedah lingsem kaliyan budayanipun piyambak? Kita minangka generasi mudha jaman
samenika kedahipun bangga kaliyan budaya kita piyambak. Kita menika, bangsa
Indonesia menika sejatosipun sugih, sugih budaya, sumber dayanipun ugi langkung
sugih, dados kita kedahipun bangga kaliyan budaya kita piyambak. Ampun purun
dipunjajah malih kaliyan budaya-budaya barat ingkang sejatosipun kita mboten
mangertos paedahipun kangge kita. Sumangga kita sesarengan nresnani
budaya-budaya kita piyambak, bangga kaliyan budaya kita piyambak,
dipunlestantunaken supados mboten ical.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar